10× viac produktov za najlepšie ceny
10× viac produktov za najlepšie ceny

Ako prezuť pneumatiky a pripraviť kolesá na novú sezónu?


Zákonom stanovený dátum pre prezutie zo zimných pneumatík na letné je od 1. apríla. Pokiaľ však teploty dosahujú z dlhodobého hľadiska viac ako 7 °C a na cestách nie je sneh a ľad, je možné prezuť na letné pneumatiky už skôr. V prípade zimných je povinnosť prezutia od 1. novembra, pokiaľ je na ceste sneh či ľad alebo to možno predpokladať. Ak máte pripravené pneumatiky na diskoch, zvládnete ich vymeniť aj sami doma bez toho, aby ste sa museli objednávať do preplnených autoservisov. Poďme sa preto pozrieť, ako prezuť kolesá svojpomocne.

Dôvody, prečo prezuť zo zimných na letné pneumatiky, nie sú len zákonné požiadavky. Letné pneumatiky majú oproti tým zimným lepšiu priľnavosť k vozovke pri vyšších teplotách, majú kratšiu brzdnú dráhu, keď nie je sneh ani námraza, a tiež vďaka nim dosiahnete nižšiu spotrebu paliva a lepší jazdný komfort (ak by ste jazdili aj v letných mesiacoch na zimných pneumatikách, museli by ste sa vysporiadať s vyšším hlukom, väčším odporom a tým aj s vyššou spotrebou).

Presne naopak tomu je pri prezutí z letných na zimné pneu. Zimné pneumatiky vynikajú kratšou brzdnou dráhou a lepšou priľnavosťou v nízkych teplotách. Na ľadovci či snehu je auto ovládateľnejšie.

Aby však všetky tieto pravidlá platili, musia byť pneumatiky vo vyhovujúcom stave a prezuté správne.

Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?

Pred prezutím vykonajte kontrolu

Než sa pustíte do prezúvania pneumatík, je potrebné skontrolovať ich stav. Pneumatiky skontrolujte vizuálne, či po zimnom skladovaní nevykazujú zjavné chyby alebo poškodenia. Dôležitým faktorom, na ktorý sa treba zamerať, je hĺbka dezénu – zo zákona je hraničná hodnota stanovená na 1,6 mm. Ak by ste túto hodnotu podkročili, nielen, že budete mať problémy pri policajnej kontrole, či by ste neprešli kontrolou na STK, ale zároveň sa vystavujete nebezpečenstvám, pretože zjazdené pneumatiky majú väčšiu brzdnú dráhu a horšiu priľnavosť k vozovke nielen za mokra, ale aj za sucha.

Dôležitú úlohu zohrávajú aj ďalšie parametre. Vzhľadom k danému typu vozidla pneumatiky musia:

  • mať správnu veľkosť,
  • byť homologované,
  • mať správnu nosnosť.

Pred výmenou pneumatík teda overte, či sú pneumatiky vzhľadovo v poriadku a spĺňajú všetky parametre vyžadované typom vášho vozidla.

Ako prezuť pneumatiky a pripraviť kolesá na novú sezónu?

Náradie na prezutie pneumatík

Pri výmene pneumatík sa nezaobídete bez základného vybavenia:

  • Na zdvihnutie vozidla budete potrebovať hever, ktorý je bežnou súčasťou povinnej výbavy vozidla. Najčastejšie sa používajú nožnicové zdviháky alebo pojazdné hydraulické zdviháky.
  • Pre povolenie a utiahnutie skrutiek sa nezaobídete bez kľúča – zaobstarať by ste si mali momentový kľúč, vďaka ktorému utiahnete skrutky presne na požadovaný uťahovací moment. Hodiť sa bude aj rázový uťahovák na kľúče, popr. aj uvoľňovač skrutiek.
  • Ďalej budete potrebovať drôtenú kefu a handru na očistenie nečistôt a prípadne vosk na namazanie náboja.

Kde přezouvat pneumatiky

Než sa pustíte do prezúvania zimných pneumatík na letné, je potrebné nájsť vhodné miesto - to musí byť na rovine a ideálne tam, kde budete mať na prezúvanie pokoj. Vyhnite sa rušným parkoviskám alebo miestam s veľkou prevádzkou.

→ Pri prezúvaní zatiahnite ručnú brzdu a zaraďte 1. rýchlostný stupeň alebo spiatočku. Pri automatických prevodovkách vždy zaraďte „P“.


Ako prezuť pneumatiky

  • Než začnete auto zdvíhať, povoľte skrutky – stačí o pol závitu.
  • Teraz nájdite miesto, kam umiestniť hever – nachádza sa v miestach, kde je vystužená konštrukcia alebo prah vozidla, väčšinou toto miesto býva viditeľne označené prelisom.
Ako prezuť pneumatiky a pripraviť kolesá na novú sezónu?
  • Akonáhle máte nájdené správne miesto, zasuňte pod neho hever a vozidlo mierne nadvihnite – koleso musí byť vo vzduchu. Pre väčšiu bezpečnosť môžete pod auto umiestniť ešte klát.
  • Teraz povoľte skrutky, ideálne za pomoci rázového uťahovača alebo kľúča. Skrutky povoľujte do kríža, vždy maximálne po dvoch až troch otáčkach. Ak sa vám povolenie nedarí, môžete použiť uvoľňovač skrutiek.
  • Zložte koleso.
  • Po zložení kolesa dôkladne očistite náboje, a to pomocou drôtenej kefy – ak by tu zostalo, hoci aj malé, množstvo hrdze, podarilo by sa vám síce skrutky dotiahnuť, ale akonáhle by sa hrdza vydrolila, došlo by k ich povoleniu.
TIP! Keď máte zložené koleso, využite príležitosť a vizuálne skontrolujte stav opotrebenia brzdového obloženia a ďalších viditeľných dielov.
  • Drôtenou kefou vyčistite aj stredové osadenie a dosadacie plochy disku (čelné aj stredové). Kolesá čistite vždy iba špeciálnymi čističmi a odmasťovačmi na tento účel. Ak by ste použili agresívne saponáty, mohlo by dôjsť k ich poškodeniu.
  • Dosadacie plochy namažte karosárskym voskom, pokiaľ ho máte k dispozícii, ochránite tak spoje pred koróziou – práve v týchto miestach totiž koleso „prihrdza“ a je ťažké ho potom zložiť. Vosk nemá vplyv na trenie, neznižuje ho, ale zamedzuje prieniku vody.
Pozor!

Na premazanie dosadacích plôch nepoužívajte medenú vazelínu, ktorá znižuje trenie medzi nábojom a kolesom. Koleso má potom tendenciu pootáčať sa voči náboju a dochádza tak k namáhaniu skrutky ohybom.

Vždy dajte pozor, aby sa mazivo nedostalo do nábojov! V žiadnom prípade nemažte ani skrutky!

Po vyčistení dosadacích plôch môžete nasadiť letnú pneumatiku – vždy je nutné dodržať označenie, ktoré udáva správny smer otáčania a vonkajšiu a vnútornú stranu pneumatiky (pri smerových pneumatikách musí šípka vyobrazená na dezéne mieriť v smere jazdy).

Věděli jste... Chybne namontovaná pneumatika sa bude rýchlo opotrebovávať, nebude mať dostatočnú adhéziu na vozovke a jazda bude výrazne hlučnejšia. Zároveň nebude dochádzať k náležitému odvodu vody a kvalitnému brzdeniu. Buďte preto obzvlášť obozretní, či montujete pneumatiku skutočne podľa smeru rotácie! Smer rotácie nie je potrebné riešiť iba pri symetrických pneumatikách, kde je behúň po oboch stranách rovnaký.
  • Akonáhle máte správne nasadené koleso, vložte skrutky a zaskrutkujte ich ručne – vďaka tomu poznáte, či nie je niektorý závit poškodený, a nie je teda potrebné vymeniť skrutku (jej výmena stojí pár eur, pokiaľ však naskrutkujete skrutku so zlým závitom, môže dôjsť k poškodeniu náboja, ktorého výmena už by sa značne predražila). Po ručnom utiahnutí dotiahnite skrutky momentovým kľúčom, ale len zľahka – stačí, aby sa koleso nehýbalo (max. 30 Nm).
  • Pri uťahovaní skrutiek opäť postupujte krížom!
Pozor!

Skrutky nikdy nemažte žiadnym mazivom! Výrobca vypočítal uťahovací moment pri suchom trení. Ak by ste závit namazali, došlo by k zníženiu trenia, ktoré v prípade, že by bola skrutka utiahnutá rovnakým momentom, vyvolalo voltalitnú silu a došlo by k povoleniu skrutky.

  • Teraz spustite vozidlo dole z heveru a na zemi dotiahnite skrutky momentovým kľúčom – postupujte krížom a dodržte uťahovací moment stanovený výrobcom (bežne sa jedná o hodnotu medzi 85 až 140 Nm, najčastejší je potom uťahovací moment 120 Nm).

Tento postup teraz zopakujte aj na zvyšných troch kolesách.

Ako prezuť pneumatiky a pripraviť kolesá na novú sezónu?

Skontrolujte tlak

Akonáhle vymeníte pneumatiky, je dôležité skontrolovať ich tlak. Aj keď ste ich možno pred zimou dofúkli, počas približne pol roka, kedy ich nepoužívate, môže dôjsť k poklesu tlaku až o tretinu. Preto použite pneumerač a skontrolujte, či tlak spĺňa predpísané hodnoty. V opačnom prípade ich dofúknite hustilkou, alebo, v prípade len malého podhustenia, príďte na najbližšiu čerpaciu stanicu a dofúknite kolesá pri stojane.

Ak by ste jazdili na pneumatikách s príliš nízkym tlakom, mali by vyšší valivý odpor a dochádzalo by k nadmernej spotrebe paliva. Pri nadmernom tlaku v pneumatikách zase dochádza k ich nadmernému opotrebovaniu v stredovej časti, a tým k skráteniu životnosti. V oboch prípadoch potom pneumatiky nemajú optimálnu priľnavosť ani dĺžku brzdnej dráhy.

Ako prezuť pneumatiky a pripraviť kolesá na novú sezónu?
TIP! Pri každej výmene kolies je vhodné vymeniť aj gumové ventily. V kovových ventiloch, ktoré bývajú používané predovšetkým v alu pneu, je vhodné vymeniť ich vložku. Zabránite tak unikaniu vzduchu z pneumatík. Zároveň tiež skontrolujte nepoškodenosť čiapočky ventilu.

Pozor na správne nastavenie

Aj keď si meníte kolesá sami, mali by ste aspoň raz za rok navštíviť autoservis, aby vám servisný technik skontroloval vyváženie kolies a geometriu (vyváženie kolies môžete síce vykonať aj v domácom prostredí pomocou vyvažovacieho závažia na kolesá, ale nikdy ho nedosiahnete tak dokonale, ako pomocou špeciálnej vyvažovačky v servise). Nevhodné vyváženie kolies môže viesť z dlhodobého hľadiska k rýchlejšiemu opotrebovaniu, kolesá vibrujú a dochádza k poškodzovaniu ložísk a čapov. Pri zlej geometrii potom zase auto tzv. ťahá do strany, takže si môžete poškodiť aj úplne nové pneumatiky. Preto buďte dôslední a v prípade akýchkoľvek pochybností rozhodne navštívte servis.

Tip na záver

Pokiaľ chcete svoje letné kolesá oživiť a dodať im štýlový dizajn, kúpte si nové pokrievky – vyberať môžete z najrôznejších farebných aj tvarových prevedení. Okrem skvelého vzhľadu vám pokrievka ochráni kolesá pred poškodením či zašpinením, takže skĺbite dve výhody v jednom.


Ďalšie zaujímavé články

Ako vybrať správnu autožiarovku

Prasknutú autožiarovku na automobile treba kvôli bezpečnosti pri jazde vymeniť čo najskôr. Ak ste zruční, jej výmenu môžete zvládnuť aj sami... celý článek

Ako vybrať autobatériu

Autobatéria asistuje pri každom štarte automobilu a poháňa jeho elektronickú výbavu, preto patrí k neoddeliteľnej výbave každého vozidla. Raz za niekoľko rokov je... celý článok